Thursday 13 December 2012

TUJUH ANGGOTA SUJUD

     Sujud dari segi syarak ialah sentuhan dahi seseorang ketika bersolat di tempat sujud.  Terdapat tujuh anggota sujud iaitu dahi, dua tapak tangan, dua lutut dan dua perut jari kaki.

Syarat-syarat sujud
  • Dahi tidak berlapik dengan sesuatu benda.Sekurang-kurangnya sujud meletakkan dahi di atas tempat sujud dan dahi mestilah tidak berlapik dengan sesuatu. Tetapi sekiranya dahi itu terpaksa dibalut kerana luka dan sebagainya maka tidaklah diwajibkan membukanya. Begitu juga umpamanya dahi berlapikkan songkok dengan sengaja tapa sebab, maka solat itu dikira tidak sah. Jika seseorang sujud di atas tanah atau kertas dan yang seumpamanya lalu melekat tanah atau kertas tersebut di dahinya sehingga menjadikan dahinya berlapik maka tidak sah sujudnya kedua kecuali setelah dia menghilangkan tanah atau kertas tersebut dari dahinya. Sujud yang pertama dikira sah.
  •  Sujud hendaklah melibatkan tujuh anggota yang telah dinyatakan tadi.
  • Bahagian paling bawah (punggung) hendaklah terangkat sedikit lebih daripada kepala sekadar termampu.
  • Tidak mempunyai niat yang lain selain daripada sujud.
  • Berada dalam keadaan tenang ketika sujud serta mampu untuk membaca tasbih sujud.
  • Dahi terletak tetap di tempat sujud.
  • Tidak sujud di atas permukaan yang ditanggung atau badan yang bersambung dengan badan iaitu yang mana ia bergerak dengan pergerakannya seperti berdiri atau duduk sekalipun ia hanya akan bergerak dengan pergerakan yang kuat seperti pakaian yang dipakainya. Oleh itu sah sujud di atas katil sekalipun katil itu bergerak dengan pergerakannya kerana katil itu tidak ditanggungnya.. Begitu juga sah sujud di hujung kainnya yang panjang yang tidak bergerak dengan pergerakannya untuk berdiri dan duduk kerana ia dihukumkan benda yang tidak bersambung dengannya.
  • Bertumpu dengan dahi iaitu meletakkan imbangan berat kepalanya di tempat sujud. Ukurannya ialah jika seseorang itu sujud di atas kapas, maka akan pipihlah kapas tersebut disebabkan keberatan dahi dan jika dimasukkan tangan di celah kapas tersebut tangan boleh merasakan keberatan dahi. Maka sujud tidak hanya memadai dengan semata-mata dahi menyentuh tempat sujud.
  • Niat untuk sujud iaitu perbuatan tersebut hendak melakukan sujud dan bukan kerana tujuan lain selain sujud.


No comments:

Post a Comment