Monday 3 December 2012

NIAT SOLAT

Pengertian
Dari segi bahasa : An-Niyyah dari segi bahasa bermaksud kehendak
Dari segi syarak : bermaksud kehendakh untuk melakukan sesuatu yang disertai dengan perbuatan.

Allah s.w.t. telah berfirman dalam surah al-Baiyyinah yang bermaksud "Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan demikian itulah agama yang benar."

Niat berlaku semasa seseorang mengangkat takbiratul ihram iaitu tatkala ia mengatakan "Allahu Akbar" maka hatinya berkata sebagai berikut:

1. Niat solat subuh
أُصَلِّى فَرْضَ الْصُبْحِ رَكْعَتَيْنِ أَدَاءً  ِللهِ تَعَالىَ
Sahaja aku solat fardhu subuh dua rakaat tunai kerana Allah Taala

2. Niat solat zohor
أُصَلِّى فَرْضَ الْظُهْرِ أَرْبَعَ رَكْعَاتٍ أَدَاءً ِللهِ تَعَالىَ
Sahaja aku solat fardhu zohor empat rakaat tunai kerana Allah Taala

3. Niat solat asar
 أُصَلِّى فَرْضَ الْعَصْرِ أَرْبَعَ رَكْعَاتٍ أَدَاءً ِللهِ تَعَالىَ
Sahaja aku solat fardhu asar empat rakaat tunai kerana Allah Taala.

4. Niat solat maghrib
أُصَلِّى فَرْضَ الْمَغْرِبِ ثَلاَثَ رَكْعَاتٍ أَدَاءً ِللهِ تَعَالىَ
Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat tunai kerana Allah Taala

5. Niat solat isyak
أُصَلِّى فَرْضَ الْعِشَاءِ أَرْبَعَ رَكْعَاتٍ أَدَاءً ِللهِ تَعَالىَ
Sahaja aku solat fardhu isyak empat rakaat tunai kerana Allah Taala

*Jika ingin solat berjemaah bolehlah ditambah 'imaman' (imam) ataupun 'makmuman' (makmum) selepas menyebut rakaat solat.

No comments:

Post a Comment