Thursday 13 December 2012

ANTARA KEUZURAN YANG MEMBOLEHKAN SESEORANG ITU SOLAT TANPA BERDIRI

  1. Seseorang yang takut akan pening kepalanya yang boleh mengganggu kekhusyukan solat.
  2. Seseorang yang takut sampannya akan tenggelam jika dia bersolat berdiri di atas sampan.
  3. seseorang yang menghidap penyakit kencing tidak lawas di mana jika bersembahyang berdiri air kencingnya akan mengalir.
  4. Seseorang yang diberitahu oleh doktor  yang boleh dipercayai bahawa tanpa solat berdiri penyakitnya akan cepat sembuh.
  5. Seseorang yang jika dia bersembahyang berdiri akan diketahui kedudukannya oleh musuh dalam peperangan.
Maka orang yang tersebut di atas dharuskan meninggalkan perbuatan berdiri dalam sembahyang disebabkan keuzuran-keuzuran tersebut dan tidak perlu mereka mengulangi sembahyang apabila keuzuran mereka sudah hilang kecuali bagi orang yang dalamm peperangan kerana perkara sedemikian jarang berlaku. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud, "Bersolatlah berdiri, jika engkau tidak mampu  maka bersolatlah duduk, jika engkau tidak mampu maka bersolatlah di atas lambungmu (mengiring)".

Orang yang mampu untuk berdiri tetapi dia tidak mampu untuk melakukan rukuk dan sujud maka hendaklah dia membongkokkan badan sekadar yang dia mampu. Jika dia tidak mampu untuk membongkokkan badannya maka hendaklah dia mengisyaratkannya dengan menggunakan leher dan kepala. Jika tidak mampu juga hendaklah dia mengisyaratkannya dengan menggunakan kelopak mata.

No comments:

Post a Comment