Thursday 13 December 2012

PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN SOLAT

    Terdapat sebelas perkara yang membatalkan solat. Perkara-perkara yang tidak termasuk dalam sebelas perkara ini tidak dikira membatalkan solat. Sekiranya solat itu batal maka wajib ia mengulangi semula solat tersebut. Perkara-perkara membatalkan solat adalah seperti berikut:
  1. Berkata-berkata dengan sengaja selain daripada al-Quran, zikir atau doa walau satu huruf pun.
  2. Menambah atau mengurangkan perbuatan rukun solat iaitu membuat beberapa perbuatan yang pada adatnya tidak dusuruh melakukannya dalam solat.
  3. Kedatangan hadas sama ada hadas kecil atau pun hadas besar.
  4. Najis yang tidak dapat dimaafkan sama ada pada badan atau pakaian. Sekiranya jatuh najis yang kering pada pakaian dan boleh dibuang pada masa itu juga maka tidaklah batal solat tetapi najis itu tidak boleh disentuh dengan tangan.
  5. Terbuka aurat walaupun tidak sengaja seperti ditiup angin tetapi sekiranya boleh ditutup sekejap itu juga maka tidaklah batal.
  6. Membelakangkan kiblat dengan dadanya.
  7. Mengubah niat iaitu contohnya menunaikan solat zohor kemudian ditukar niatnya dengan solat sunat zohor maka batallah solati itu tetapi kalau berniat sunat mutlak tidaklah batal.
  8. Makan walaupun sedikit seperti menelan sebiji nasi di dalam mulutnya kecuali ia terlupa.
  9. Minum seperti menelan air liur yang masih lagi terasa manisnya.
  10. Mengeluarkan suara selain bacaan dalam solat seperti ketawa sehingga terkeluar suara yang mengandungi dua huruf begitu juga menangis.
  11. Murtad iaitu keluar daripada agama Islam.

No comments:

Post a Comment